Erfaringslæring

Inde på praksis online ligger tre temaer, som kunne være relevante.... 
Differentiering, Transfer, Blended learning

§»Teori er der, hvor du ved alt, men der er ingenting, som virker. Praksis er der, hvor alting virker, men ingen ved hvorfor. Her kombinerer vi teori med praksis. Der er ingenting, som virker, og der er ingen, som ved hvorfor.«

David Kolbs principper

Der kunne også øverst stå
Erfaringer
Til venstre: aktiviteter
til højre: refleksion
Nederst: Viden









Også lærerne kan eksperimentere og lære:
Problemstilling - pil hen til - Eksperimenter - pil til - erfaring  - pil til - refleksion - pil til - vidensdannelse.... 

Tavs viden - skal bestemt ikke underkendes - alt det man ikke rigtig kan forklare...
Hans Jørgen giver eksempel med benchmarking og tilfredshedsundersøgelse, - og at både skolen med den høje og den lave score har samme forklaring på hvad det er de gør... 

Han fortæller også om koblingen i køkkenet, en skole hvor der er køkken lige ved siden af teori-lokalet. Eleverne mener selv at de lærer teorien i køkkenet. 

Transfer er = sammenhæng mellem lærings- og anvendelsessituation (indholdet)
Der er en skelnen mellem specifik og generel transfer...

Bjarne Wahlgren vil sige at der er nogle centrale faktorer for at det skal lykkedes:
* Personlige
* Uddannelsesmæssige
* Anvendelsesmæssige (praksis)

Arenaerne 


1) Den væsentligste faktor for at man kan lære noget, er at man kan se meningen med det.... - 
2) Jo mere klart det er forklaret jo mere transfer
3) jo mere man tror på at man kan anvende det, jo mere transfer
4) jo bedre man mestre det, man har lært, jo større er sandsynligheden for at anvende det
5) jo flere identiske elementer, der er mellem de to arenaer, jo mere transfer
6) Jo bedre man er til at reflektere over hvordan sammenhængen er, jo mere transfer
7) jo mere man træner transfer i undervisningen, jo mere transfer.. 
8) jo mere troværdig underviseren er, jo mere transfer
9) jo bedre at selve anvendelsessituationen er tilrettelagt i forhold til afprøvning - jo mere transfer
10) jo mere socialt understøttende anvendelsessituationen er, jo mere transfer
11) jo mere systematisk opfølgning, jo mere transfer
12) jo større fordel man kan se ved anvendelsen, jo større transfer

Wenger: praksisfællesskaber (communities of praxis) - CoPs) - den brede udgave:
* en gruppe af personer
* med en fælles interesse
* som arbejder uformelt
* på en ansvarlig
* uafhængig måde
* for at skabe læring
* og løse problemer - udvikle noget viden sammen... 

https://vimeo.com/25400431


De fem søjler i et professionelt læringsfællesskab - Bonson og Hübner, 2011
1) Fælles værdier og vision
2) fokus på elevernes læring 
3) reflekterende dialoger
4) Deprivatisering af praksis
5) Samarbejde

Læringsfællesskaber - ideer og kerneværdier - Fokus er mere i dag på hvordan eleverne lærer noget, frem for HVAD læreren gør...
Man kunne i sådan en gruppe f.eks have følgende spørgsmål til afklaring:
* Hvad forventer vi at eleverne lærer?
* hvordan ved vi at de har lært det?
* hvordan vi vi reagere når de IKKE lærer?
* hvordan vil vi reagere når de ved det i forvejen?




Kvalifikation: at opnå viden, færdighed
Kompetence: at være i stand til at bruge det



Det er ikke nok at give folk kvalifikationer, de skal også udvikle kompetencer - hvilket som oftest sker i forbindelse med transfer -
I transfer-processen sker en transformation af det, man har med sig fra tidligere situationer, således at det tilpasseds de kendetegn, der er ved den situation, hvori det skal anvendes... (Vibe Aarkrog (2012)

Transfer og læring er tæt forbundet! Men læring garanterer ikke transfer, men transfer giver til gengæld læring

Udfordringer ift. transfer - for lærere
- At få skabt kontakt mellem skole og virksomhed
At få talt om pædagogik og læring (fokus ofte på fravær og 'opdragelsesaspekter' - fremfor læring
Misforståede hensyn fra begge sider
Kræver tid, prioritering og fælles sprog - måske kan it facilitere?

- At skabe nær transfer baseret på specifik viden og identiske elementer
- At skabe fjern transfer baseret på generel viden

Transfer kræver relativ viden, færdigheder og kompetencer på et højt taksonomisk niveau! (Kan it facilitere det?)

Der er en bevægelse nu fra transfer til grænsekrydsning - Dertil skal der være nogle grænseobjekter, - og der skal være noget stilladsering. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog