Didaktik og undervisningsdifferentiering
Husk at tænke didaktik ind over undervisningen... F.eks. den didaktiske trekant.Vi skal hele tiden stille hv-spørgsmål
Hvad, hvordan, hvem, hvorfor
Henrik lægger en design-skabelon ud, som vi kan bruge og rette til... Læringsplan for et forløb/kursus
åååh, hvor ligger hans pp...
Lærerrollen:
- rekruttering til emnet - lærerens opmuntringer til overhovedet at kunne se noget i opgaven og gå i gang med den,
- reducering af frihedsgrader er givet med lærerens tilbud om overblik og rammer
- retningsfastholdelse
- markering af kritiske træk - læreren fremhæver de vigtigste vanskeligheder i en opgave
- frustrationskontrol er lærerens psykologiske og medvidende støtte om 'at vi står sammen om det her'
- demonstration er lærerens præsentation af fremgangsmåder og løsningsmuligheder.
Amerikanerne rekruttere folk ift hvad de kan - i Europa mener vi at vi kan lære folk alt
Praxis-online - 'moodle'-platform (open source)
Forlaget praxis har bygget sådan en platform op
Differentiering
1991-reformen - selvstyre, mål og rammer, taxameterMere kvalitet - hanlingsplaner
Mere UVM - nu - styrer meget mere
Mere EU - kompetence
Mere IT - forandringer
Færre elever - økonomi
Det er faktisk et problem, at man ikke kan måle kompetencedelen i eksamenssituationen - det er viden og færdigheder som er nemmest at måle.
Nu er vi ved 2014-reformen: lov 409, OK13, besparelser, handleplaner,
EFQM modellen
I outputtet kan vi da f.eks. måle om man er tilfreds - så vi er smurt ind i tilfredshedsundersøgelser - det er den måde man kan måle kvalitet...
NU hvor UVM bestemmer er der handleplaner for øget gennemførelse
Der skal være: differentiering, sammenhæng mellem teori og praktik, koblingen mellem teori og praksis, øget IT anvendelse... (Aggi, kan du bruge det som KPI'ere?)
- de 'bløde' kompetencer kommer til at spille en større og større rolle, da teknologien kan overtage resten - men der er ikke målpinde på dem.
Når vi taler differentiering:
det er specielt i de to af kasserne at vi kan gøre en forskel.
'Alle elever skal udfordres, så de lærer så meget de kan'..
Det er relationerne der afgør det:
Tjek Him og Hippes relationsmodel
Taxameterpenge afgør blandt andet Deltagerforudsætninger/læringsforudsætninger....Her er nu en dialog omkring 02 - og hele problematikken omkring hvem som bærer problemet: staten, kommunen, pædagogikken...
Der er nogle minimumsmål som skal opnås, der er selvfølgelig indhold, og der er en slutevaluering, - men også en løbende evaluering...
Differentiering: Hvad er det?
Klafki skelner mellem ydre differentiering (f.eks. klasser, niveauer mv.) og indre differentiering (elever er i samme rum, gruppe, fællesskab) på samme hold med samme lærer.
Undervisningsdifferentiering: de kan ikke lide de andre ord, - men man kan lave niveaudeling, - talentspor, De vil ikke kalde det elevdifferentiering, organisatorisk diff., eller ydre diff.
Tre bud på at arbejde med differentiering på:
1) Klafki:
man kan differentiere både på mål og indhold. Man kan også differentiere på metoder og midler (men samme mål og indhold)Klafki arbejder med aspekter: Stofmængde, Kompleksitetsgrad, gennemgange, selvstændighed, erfaringer, samarbejde
Valg af niveau for tilegnelse: Opgaveformulering, tilegnelse, rodfæstning, anvendelse/transfer
2) Arbejdsformer
Vigtigt at tænke didaktik ind - f.eks. direkte instruktion til en enkelt, - hvad skal resten så lave i stedet? ....
3) Opgavedifferentiering - Rød, gul, grøn (Karin Svejgaard, 2011)
Vær obs på, at opgaven er den samme - men styringen bliver mere og mere...
Digitale læringsplatforme som differentieringsmiddel - (flipped classroom) - materialer ligger et sted og er tilgængeligt 24/7, og vi kan derefter blive facilitator, -
Den didaktiske trekant
mth. denne blog: det er selvfølgelig til eleven selv aka mig :-) - men læreren er samtidig også en målgruppe - og endelig er der indhold/stof..... - Det er de tre ben i f.eks. den video vi lige har lavet i dag. - Man kan sætte et 'fjerde' ben på: at man også kommunikerer til verden udenfor.... Vi sætter spor i den digitale verden.
Det der sker i dag, er at vi skal præsentere os som være noget særligt. Det er ikke nok at være Mekaniker, - man skal være den Særlige Mekaniker.... - Henrik bruger den Særlige Blok, i den Særlige Verden.... - Vi er også billeder, som er i den digitale sammenhæng... Vi er i dag ikke kun faglærere...
Kommentarer
Send en kommentar