Didaktik og undervisningsdifferentiering

 Husk at tænke didaktik ind over undervisningen... F.eks. den didaktiske trekant.
Vi skal hele tiden stille hv-spørgsmål
Hvad, hvordan, hvem, hvorfor

Henrik lægger en design-skabelon ud, som vi kan bruge og rette til... Læringsplan for et forløb/kursus

åååh, hvor ligger hans pp...

Lærerrollen:
- rekruttering til emnet - lærerens opmuntringer til overhovedet at kunne se noget i opgaven og gå i gang med den,
- reducering af frihedsgrader er givet med lærerens tilbud om overblik og rammer
- retningsfastholdelse
- markering af kritiske træk - læreren fremhæver de vigtigste vanskeligheder i en opgave
- frustrationskontrol er lærerens psykologiske og medvidende støtte om 'at vi står sammen om det her'
- demonstration er lærerens præsentation af fremgangsmåder og løsningsmuligheder.

Amerikanerne rekruttere folk ift hvad de kan - i Europa mener vi at vi kan lære folk alt

Praxis-online - 'moodle'-platform (open source)
Forlaget praxis har bygget sådan en platform op

Differentiering 

1991-reformen - selvstyre, mål og rammer, taxameter
Mere kvalitet - hanlingsplaner
Mere UVM - nu - styrer meget mere
Mere EU - kompetence
Mere IT - forandringer
Færre elever - økonomi

Det er faktisk et problem, at man ikke kan måle kompetencedelen i eksamenssituationen - det er viden og færdigheder som er nemmest at måle.

Nu er vi ved 2014-reformen: lov 409, OK13, besparelser, handleplaner,

EFQM modellen


I outputtet kan vi da f.eks. måle om man er tilfreds - så vi er smurt ind i tilfredshedsundersøgelser - det er den måde man kan måle kvalitet...
NU hvor UVM bestemmer er der handleplaner for øget gennemførelse

Der skal være: differentiering, sammenhæng mellem teori og praktik, koblingen mellem teori og praksis, øget IT anvendelse... (Aggi, kan du bruge det som KPI'ere?)

- de 'bløde' kompetencer kommer til at spille en større og større rolle, da teknologien kan overtage resten - men der er ikke målpinde på dem.

Når vi taler differentiering: 


det er specielt i de to af kasserne at vi kan gøre en forskel.

'Alle elever skal udfordres, så de lærer så meget de kan'..

Det er relationerne der afgør det:

Tjek Him og Hippes relationsmodel

Taxameterpenge afgør blandt andet Deltagerforudsætninger/læringsforudsætninger....

Her er nu en dialog omkring 02 - og hele problematikken omkring hvem som bærer problemet: staten, kommunen, pædagogikken...

Der er nogle minimumsmål som skal opnås, der er selvfølgelig indhold, og der er en slutevaluering, - men også en løbende evaluering...



Differentiering: Hvad er det?
Klafki skelner mellem ydre differentiering (f.eks. klasser, niveauer mv.) og indre differentiering (elever er i samme rum, gruppe, fællesskab) på samme hold med samme lærer.

Undervisningsdifferentiering: de kan ikke lide de andre ord, - men man kan lave niveaudeling, - talentspor, De vil ikke kalde det elevdifferentiering, organisatorisk diff., eller ydre diff.

Tre bud på at arbejde med differentiering på: 


1) Klafki: 

man kan differentiere både på mål og indhold. Man kan også differentiere på metoder og midler (men samme mål og indhold)

Klafki arbejder med aspekter: Stofmængde, Kompleksitetsgrad, gennemgange, selvstændighed, erfaringer, samarbejde 

Valg af niveau for tilegnelse: Opgaveformulering, tilegnelse, rodfæstning, anvendelse/transfer

2) Arbejdsformer 


Vigtigt at tænke didaktik ind - f.eks. direkte instruktion til en enkelt, - hvad skal resten så lave i stedet? ....

3) Opgavedifferentiering - Rød, gul, grøn (Karin Svejgaard, 2011)




Vær obs på, at opgaven er den samme - men styringen bliver mere og mere...


Digitale læringsplatforme som differentieringsmiddel - (flipped classroom) - materialer ligger et sted og er tilgængeligt 24/7, og vi kan derefter blive facilitator, -

Den didaktiske trekant 


mth. denne blog: det er selvfølgelig til eleven selv aka mig :-) - men læreren er samtidig også en målgruppe - og endelig er der indhold/stof..... - Det er de tre ben i f.eks. den video vi lige har lavet i dag. - Man kan sætte et 'fjerde' ben på: at man også kommunikerer til verden udenfor.... Vi sætter spor i den digitale verden.

Det der sker i dag, er at vi skal præsentere os som være noget særligt. Det er ikke nok at være Mekaniker, - man skal være den Særlige Mekaniker.... - Henrik bruger den Særlige Blok, i den Særlige Verden.... - Vi er også billeder, som er i den digitale sammenhæng... Vi er i dag ikke kun faglærere...








Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Learning Analytics og APA