Blended learning - Fra strategi til praksis
Strategi-arbejde
Man taler selvfølgelig om de tre niveauer:
det strategiske - det taktiske og det operationelle.... :-)
Der kan være stor forskel på 'her tales' og 'her handles'
Det er derfor ikke altid bare så nemt lige at lave en strategi.
Fra politik til resultater:
I dag forlanger regeringen at få handlingsplaner for øget gennemførelse. Her der stilles også krav om brug af it.... - så nu er det også inde i handlingsplanerne.... -
Der er politiske perspektiver, som skoler tolker forskelligt på.... Efter skolen har tolket og beskrevet som vision eller strategi, men så derefter skal der handles på det.... -
Aggi: Alle ønsker udvikling, men kun få ønsker forandring...
Forandringer: Inderst i cirklen: vision - den næste ring: kompetence, kultur - og den ydre cirkel, grøn: stil, stab, struktur, systemer.... - ofte laver man om i den grønne ring, men det er i stedet kompetence og kultur....
Aktører i forandringsprocessen:
VED BEDST - er der altid (blå)
ER SURE OVER ÆNDRINGEN - de er ret højrøstede, - (blå)
GØR DET ALLEREDE OG VIL GERNE - (grøn)
MÅ HELLERE FÅ DET LÆRT... (grøn)
Sørg for at have fokus på de grønne....
Hans Jørgen kalder tankpasserpædagogikken for podiepædagogik og sammenligner med præsten i kirken... -
Dernæst kom projektpædagogik, -Illeris, RUC, 70'erne...
Nu flytter vi et andet sted hen -
Det 21.århundredes kompetencer:
Kollaboration, it og læring, videnskonstruktion, innovation, selvevaluering, kompetent kommunikation...
Der er forskellige faser:
Beslutte at ville og motivation hvorfor
sætte ressourcer af til anskaffelse og kompetenceudvikling af eksperter
Begynde at italesætte det
Begynde at lokke ildsjælene med
Begynde etableringen af en støtteorganisation og beslutte hvad det skal være for en
Begynde systematisk videndeling på tværs
Aggi - udmærket med eksemplet med superbruger i Smartboard....
En Digital Læringsplatform - f.eks. hos os - Lectio, Systime....
Når man skal producere noget: Tekstproduktion
Kan være fra platformen
Fra eget materiale
Nyt materiale tilpasset platform og omstændigheder....
Traditionel uddannelsestænkning
Er det elever der skal tilpasse sig uddannelsesn, eller uddannelsen som skal tilpasse sig eleverne.
uddannelserne skal i dag være adaptive (kamæleoner) og tilpasse sig elev-skaren.
1) Kan man det?
2) skal man det?
Hvis uv er alt for adaptiv - ændrer sværhedsgraden ud fra hvad eleven kan, - så bliver læringen utydelig - tilpassende men utydelig....
Tilstedevær!
Den lærende skal altså ikke alaene tilbydes et læringsmiljø, og en læringsbane, der passer til vedkommendes behov og poetntialer. Men den lærende skal også komme til stede i dette læringsmiljø. Han, hun og måske især de, skal tilbydes fjernvær og kunne realisere dette fjernværs muligheder til tilstedevær. (Det her gælder f.eks. i forbindelse med fjernundervisning)
Man taler selvfølgelig om de tre niveauer:
det strategiske - det taktiske og det operationelle.... :-)
Der kan være stor forskel på 'her tales' og 'her handles'
Det er derfor ikke altid bare så nemt lige at lave en strategi.
Fra politik til resultater:
I dag forlanger regeringen at få handlingsplaner for øget gennemførelse. Her der stilles også krav om brug af it.... - så nu er det også inde i handlingsplanerne.... -
Der er politiske perspektiver, som skoler tolker forskelligt på.... Efter skolen har tolket og beskrevet som vision eller strategi, men så derefter skal der handles på det.... -
Aggi: Alle ønsker udvikling, men kun få ønsker forandring...
Forandringer: Inderst i cirklen: vision - den næste ring: kompetence, kultur - og den ydre cirkel, grøn: stil, stab, struktur, systemer.... - ofte laver man om i den grønne ring, men det er i stedet kompetence og kultur....
Aktører i forandringsprocessen:
VED BEDST - er der altid (blå)
ER SURE OVER ÆNDRINGEN - de er ret højrøstede, - (blå)
GØR DET ALLEREDE OG VIL GERNE - (grøn)
MÅ HELLERE FÅ DET LÆRT... (grøn)
Sørg for at have fokus på de grønne....
Hans Jørgen kalder tankpasserpædagogikken for podiepædagogik og sammenligner med præsten i kirken... -
Dernæst kom projektpædagogik, -Illeris, RUC, 70'erne...
Nu flytter vi et andet sted hen -
Det 21.århundredes kompetencer:
Kollaboration, it og læring, videnskonstruktion, innovation, selvevaluering, kompetent kommunikation...
Der er forskellige faser:
Beslutte at ville og motivation hvorfor
sætte ressourcer af til anskaffelse og kompetenceudvikling af eksperter
Begynde at italesætte det
Begynde at lokke ildsjælene med
Begynde etableringen af en støtteorganisation og beslutte hvad det skal være for en
Begynde systematisk videndeling på tværs
Aggi - udmærket med eksemplet med superbruger i Smartboard....
En Digital Læringsplatform - f.eks. hos os - Lectio, Systime....
Når man skal producere noget: Tekstproduktion
Kan være fra platformen
Fra eget materiale
Nyt materiale tilpasset platform og omstændigheder....
Traditionel uddannelsestænkning
Er det elever der skal tilpasse sig uddannelsesn, eller uddannelsen som skal tilpasse sig eleverne.
uddannelserne skal i dag være adaptive (kamæleoner) og tilpasse sig elev-skaren.
1) Kan man det?
2) skal man det?
Hvis uv er alt for adaptiv - ændrer sværhedsgraden ud fra hvad eleven kan, - så bliver læringen utydelig - tilpassende men utydelig....
Tilstedevær!
Den lærende skal altså ikke alaene tilbydes et læringsmiljø, og en læringsbane, der passer til vedkommendes behov og poetntialer. Men den lærende skal også komme til stede i dette læringsmiljø. Han, hun og måske især de, skal tilbydes fjernvær og kunne realisere dette fjernværs muligheder til tilstedevær. (Det her gælder f.eks. i forbindelse med fjernundervisning)
Kommentarer
Send en kommentar