Web 2.0 og (ud)dannelse


Bildung - Dannelse  - vi er placeret i dannelsestraditionen i det germanske univers- pædagogikken udspringer derfra :-)

Web 2.0 -
Vi er nu gået fra at have en centraliseret tankegang en push-effekt - til nu at have pull (brugergenereret) - og samtidig fraskrive sig rettighederne til det man laver...
Brugere er producerende, validerende og kuraterende. -
Indholdet er digitalt medieret

Forskelle mellem Web 1.0 og 2.0 (plus)
* brugere er medprocuderende (f.eks. wikepedia, blogs)
* Multimodale
* det at vi alle validere (f.eks. igennem kommentarer) gør det svært at vide hvad der er fake-news

Tribalisme - vi slutter os sammen i neostammer, hvor vi danner nye fællesskaber. Det store fællesskab er 'døende'...

Vi er medskabende - 
også af epistemiske (vidensskabende) fællesskaber 


Der stilles i dag krav om dokumentation - og den italesatte faglighed... - Det er den store udfordring i dag. Det kan være svært at italesætte ens arbejdsprocesser.

Wenger:
en vidensskabende praksis, der kan karakteriseres ved:
- tingsliggørelse (adgang til viden sker gennem medier, materialer, læremidler og andre ressourcer)
- deltagelse ( adgang til viden sker ved at vi deltager i en praksis hvor vi gør noget sammen med andre)
- vidensudveksling indeholder såvel tingsliggørelse som deltagelse
- Men graden af/prioriteringen kan være forskellig ligesom oplevelsen af meningsfuld deltagelse kan være forskellig.

Proces:
Vi har en tendens til at gå fra den umiddelbart foreliggende helhed til handlingsforslag - men vigtigt at vejen går igennem beskrivelsen og refleksion. :-) - aka- Proces-koordinatsystemet...

PLE - Portfolio - en biografisk narrativitet - det gælder om at stille sig i meta, - at reflektere over planlægning og gennemførelse af uv.
De narrativer som er på spil i forhold til EUD - skolerne skal rebrande dem selv er fortællingen - kan man ændre opfattelsen - Niels Henrik mener, at forståelsen for håndværk skal ske fra 3-4. klasse, ikke først i overbygningen.

OBS - Eleverne skal lære at håndtere medieverdenen/den teknologiske verden på en fornuftig måde... (spørgsmål: er det ikke netop omvendt? - at det er vores generation som skal lære at håndtere den teknologiske verden)...




Aggi: er det måske en idé - eventuelt i kombi med kulturforståelse? 

HVAD ER DIGITAL DANNELSE???? Gruppediskussion - vi fandt ikke lige ud af et svar...




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog