Tanker og refleksion omkring undervisningsdifferentiering


Hvilke erfaringer har du allerede?

Differentierer i dagligdagen ift. hvem jeg først går ned og hjælper- jeg Ved hvem jeg skal være opmærksom på.
Derudover laver jeg den klassiske omkring hvem jeg giver svaret, og hvem jeg beder om selv at finde ud af det.... - hjælp til selvhjælp... -
Endelig har jeg tidligere arbejdet med en rød,gul,grøn opgave, - hvor der kom flere og flere hjælpespørgsmål, og mere faste rammer på grøn opgave.

Har du hørt om andre der bruger det?
Hvad ville være godt i din undervisning og hvordan vil du gøre det?

Jeg kunne godt tænke mig at være bedre til at have forskellige 'grader' af opgaver, -
Hvordan mener du teorien passer på dine egne erfaringer?

Hvordan kan jeg differentiere i en screen-omatic...


Hov, - vi taler om tabet i talent-spor.... svært at sælge talent-forløbet..... -
Generelt taler vi om at der er en del differentiering - også i dialog....

Handleorienterede råd

1. Husk målet er det optimale udbytte for den enkelte elev både fagligt og personligt
2. Overvej kriterier for gruppeinddelinger
3. Vær bevidst om, hvilke faglige mål og hvilke indholdsdele som er fundamentum/kernestof, og hvilke dele som er additum/supplerende og kan udelades
4. Vælg de undervisningsmaterialer, som giver de bedste muligheder for at differentiere
5. Træn eleverne systematisk i de nødvendige arbejdsformer og studieteknikker

Handleanvisende råd

Tilføjes Klafkis tre niveauer i modellen til min liste med konkret handleanvisende forudsætninger for undervisningsdifferentiering, når jeg frem til yderligere tre råd:

6. Vælg hvilke af de 4 faser af forløbet, som differentieres. Det kan være dem alle, eller det kan være et fokuseret didaktisk valg.
7. Vælg hvordan og om du differentierer på stofmængde og tid, kompleksitetsgrad, gentagelser, lærerens opmærksomhed og grad af selvstændighed, indholdsmæssige og metodiske tilgange og endelig samarbejdsevne.
8. Vælg hvilke tilegnelsesniveauer du arbejder med.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Learning Analytics og APA