Om Læring 

Man bliver nødt til at vide noget for at vide noget -

Man udvikler et skema - Grid! - Hvis man bliver ved med at få indtryk som ikke passer ind i skemaet, så må man jo udvikle et nyt skema...

Transfer - Når en person lærer noget i én sammenhæng (fyldt ind i skemaet), men så skal det hjem i praksis, - og der sker ikke transfer, hvis man ikke kan tage det direkte med over... (det er hvad vi kalder indkapslet træning)... Assimilation - 

Læring er ikke bare individuelt, det er også kontekstuelt - For at de kan tage det over i en anden sammenhæng, kræver det at de behersker 2.ordenssammenhæng - kan gå i Meta... 

Transfer handler om at få skabt sig et sprog så man kan se egen praksis udefra .... - det gælder om at forholde sig til den praksis de indgår i. 
Obs- kan selvfølgelig også gå den anden vej - fra praksis til skolen.... - 


Vær opmærksom på at læring KAN være et resultat af uv - det er det ikke nødvendigvis... - Undervisning KAN føre til læring... 

Læring er tit et middel til et eller andet - eksempel omkring computerspil - læringskurven er ekstrem høj - læringen er midlet men ikke deres mål - Uformel læring: sker som et resultat af denne eller hin akativitet, men er ikke målet med aktiviteten... - uformel læring foregår hele tiden og i mange forskellige sammenhænge... Udfordring for skolen: kan være vanskelig at italesætte/iagttage - måle- koble til... - Formel læring; et er MÅL i forbindelse med aktiviteter som sættes i gang. 

Kommentarer til model:
Det skal være tydeligt for den enkelte - 
Husk dit: WHY! - relevans
vær obs på, at det skal være reel indflydelse, - ikke fake/skind-indflydelse.. 
Derudover rigtigt vigtigt med miljøet... 

Obs, - der er ikke nødvendigvis en koalition imellem tilfredshed og læring....-


Relevans, anvendelse og formål handler om:
- relevans på kort sigt, 
- relevans på længere sig - i forhold til job og karriere
- Deltagelse i et praksisfællesskab
- at kunne beherske og identificere sig med et fag
- gode forbindelser mellem teori og praksis
- relevans som dynamisk begreb

Øvelse: digitale teknologier som understøtter elevernes læring: 
Gruppe 5 - opsamling

OBS- En ting er at give feed-back, men bruger de det til noget...
Aggi - note til selv: Stafet-opgaver, - opgaver som bygger oven på hinanden... - Adaptive opgaver, - test som bliver sværere og sværere jo bedre du løser den... -

Det nævnesat: noget af det bedste ved digitalisering, er at man ikke behøver at gå i takt... - F.eks. kan der vendes tilbage til noget igen og igen, uden at det er flovt...

Eftermiddag - mere om læring :-) 

koblingen mellem Teknologi, Læringsform, Organisering, Læringsmål...
Jeg forstår ikke helt det med de forskellige cirkler.... - tjek det ud...

Der er ikke noget så praktisk som en god teori - siger Henrik - men den gælder som citat fra Levin....







Undgå postulater:
Hvorfor - og hvordan KAN it:
- give bedre læring (og undervisning)
- understøtte differentiering
- skabe bedre sammenhæng mellem skole- praktik
- optimere ressource-anvendelse...

Der findes en formidlingsudfordring: der er en interaktion og en autencitet på spil.... -

Mange læringsteorier i dag er konstruktivistiske.... - hvor læring betragtes som en vidensproduktion i en interaktion med andre og andet (f.eks. teknologi)

Vi kan skabe rammer for at der sker en videnskonstruktion.... - Men  - eleven skaber selv sin vidne... - der er også fokus på hvordan vi lærer

Kolb:
f. 1939 - bygger en smule på Freud - Kolb er god på den måde, at han forstår viden både som noget der foregår individuelt og i relation med andre... - Altså et individuelt aspekt og et socialt aspekt...
Han taler om: Læring gennem Konkret oplevelse, læring gennem reflekterende observation, læring gennem abstrakt begrebsliggørelse, læring gennem det at eksperimentere aktivt...
Kolb siger, at vi gennemgår faserne på forskellige måder...

OBS - Alle 4 måder at lære på er gode, og nødvendige


Kolbs læringscirkel - 

Abstrakt begrebsliggørelse - er f.eks. oplæg - teori...
Elektriker sætter han ind i konvergent erkendelse.... - der er en teori - ohms lov... det opfører sig sådan i praksis som teorien siger.. - f.eks. også natur-fag...
Automekaniker - akkomodativ erkendelse - 'vi prøver os frem' ...
dansklæreren - divergent erkendelse - vi læser digtet, vi kan forstå det på den ene eller den anden måde.... -
Tysklæreren - assimilativ erkendelse , - der er nogle systemer vi skal lære at sætte sammen...

Den venstre del er mere learning by doing - fact-orientering - højre side er mere reflekterende...


Etienne Wenger og Jane Lave

læring er en dynamisk og situeret aktivitet baseret på menneskers deltagelse og tingsliggørelse i sociale praksisser.
Betingelserne for, at der kan foregå meningsforhandling er, at deltagerne i et praksisfællesskab udvikler: Gensidigt engagement - gensidigt ansvar og forpligtelser, - Fælles aktivitet - fælles projekt - Fælles repertoire - materialiseret i sprog, måder, værktøj...
Mening og identitetsudvikling er vævet ind i hinanden...
Aggi her kan også tænkes i kulturelle markører - hvad med neostammer...
Praksisfællesskaber -
Hvor er det læringsmæssige perspektiv - hvorfor er det interessant - at bevæge sig ind mod kernen - viden - man behøver ikke andet end interesse for den viden der er ..... - De tilegner sig viden for at blive en del af et fællesskab - læring er her et middel ikke et mål i sig selv....
Hvad kan vi bruge det til ift. eud? - spørger NH -
Hvad hvis de ikke er attraktivt at komme ind i kernen - (f.eks rollemodeller) nogle gange sidder der en 'skiderik' inde i kernen, og definerer hvad der er ok...
Det er specielt i ungdomsuddannelser at praksisfællesskabet er vigtigt... Ikke på Amu-kurser og efter-videreuddannelser hvor det er arbejdspladsen, som er deres primære praksisfællesskab... 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog