IT i Eud - Gennemgang fra NH


Hvad angår innovation: Man tabte innovationskraften da man flyttede produktionen ud af virksomheden i Dk... - (outsourcing)
(Kellogs i Svendborg var gode til at udvikle - de var tidligt med på lean-bølgen.. Historien med pap :-) - overruling af medarbejdere... - Noget af afindustrialiseringsbevægelsen gik ikke så godt...

Den fjerde industrielle revolution


Den 4. industrielle revolution stiller krav til arbejdskraften i Dk... De skal være bedre til at løse problemer end andre steder.

Det kræver: Nye værdikæder, Agilitet, Vidensindhold, - Den danske models to dimensioner... - (Illeris)

Centrale begrundelser for brug af IT på Eud:
Øge elevernes muligheder for at lære
Øge lærernes muligheder for at undervise
Øge skolernees muligheder for at skabe bedre sammenhæng til og fra praksis: lærerstyret, elevstyret og/eller praktikpladsstyret?
Bedre ressourceanvendelse, herunder eksempelvis ift. geografisk adskilte lokationer (små hold - skolesamarbejde)...

Den digitale erhvervsskole:
- strategisk fokus
- pædagogisk fokus
- kompetencefokus
- Investeringsfokus
- Omverdensfokus
- Supportfokus

Historien fra Tietgen: Jo mere de kom på it-kursus, jo mindre blev det brugt... (frygten for at det ikke virker- 'Vi implementerer det om lidt').... - Det er vigtigt at skabe tryghed. Der skal være en pædagogisk mer-værdi, som skal være tydelig og til at få øje på, for hvorfor skal man ellers bruge noget, som ikke man ikke behersker godt, og som måske betyder at man kan tabe ansigt overfor elever/kursister...

Januar 2018 - Regeringens digitaliseringsstrategi:
I erhvervsuddannelserne, - Center for anvendelse af IT i undervisningen på erhvervsuddannelserne - Øget fokus på digitale kompetencer i erhvervsuddannelsernes afsluttende prøver...

Til opgave Aggi: Elever Vælger EUD, elever vælger IKKE gymnasiet, - de gør bare det samme som de andre... - Det er sjældent et aktivt tilvalg.

Hvis der er indsatsområder der ikke bliver bedømt, så forsvinder motivationen (f.eks. erhvervsfag i folkeskolen)...

Dernæst en gruppeopgave i Padlet:
Fokus på elevernes kompetencer både ift deres uddannelse og som borgere, -

Her tales om forskellige former for kompetence:
Dels de basale it-kompetencer
Dels kunsten at kunne finde og navigere i info
Dels det at kunne koble - og forholde sig problemløsende.... - (øverste taksonomiske niveau)
Kunsten at overføre viden....
Oplagt at koble sammen med de forskellige læringsteorier..

På linket her kan ses hvad grupperne nåede frem til: Opsamling fra grupperne

Rapporter fra EVA

IT på ungdomsuddannelserne
It som værktøj på erhvervsuddannelserne

videre

 fremme evnen til faglig og social problemløsning, udvikling af initiativ, fleksibilitet og kvalitetssans og udvikle elevens grundlæggende færdigheder, navnlig inden for matematik, læsning, mundtlig og skriftlig kommunikation samt informationsteknologi.”

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog